Joanna Stodolna-Tukendorf

O co chodzi w chodzie? Słowo o chodzie prawidłowym

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca robienie ok. 5 000 kroków dziennie. Tyle powinno wystarczyć, by poprawić krążenie, dotlenić i wzmacniać organizm. Jako fizjoterapeuta, doskonale wiesz, że ruch to zdrowie. Zwrócić uwagę na sposób chodzenia swoich pacjentów. Ta wiedza przyda Ci się w trakcie badania, stawiania diagnozy i terapii. Pokażę Ci, na co zwracać uwagę.

Czasami mijając przechodniów na ulicy zdarza mi się obserwować ich sposób poruszania się. Gdy widzę nieprawidłowości, zastanawiam się, co jest nie tak, jaka jest tego przyczyna. Czy Ty też tak masz? J Obserwacja chodu pacjenta to pierwszy krok w kierunku postawienia właściwej diagnozy. Prawidłowo rozpoznane odchylenia, mogą nie tylko pozwolić na uniknięcie potknięć w leczeniu, ale zapobiec przykrym dolegliwościom, takim jak bóle kręgosłupa, bóle głowy, bóle kolan.  Jak rozpoznawać nieprawidłowości?

Zaczynamy od podstaw

Zajmuję się ortopodologią i fizjoterapią od 15 lat. Jestem dyrektorem merytorycznym klinik FootMedica, a także trenerem w Pro Pedis. Chętnie dzielę się swoim doświadczeniem. Staram się zawsze zapewnić swoim kursantom solidny grunt pod nogami i zaczynam od podstaw.

Adalbert Ibrahim Kapandji, francuski ortopeda i twórca wielu metod leczenia ortopedycznego, definiuje chód jako sekwencję kontrolowanych upadków, przy jednoczesnym poruszaniu się do przodu. Sztuką jest, tak kontrolować upadki, by się nie przewrócić. 🙂 Zatem przeanalizujmy sobie, jak wygląda prawidłowe i bez upadkowe chodzenie.

[/vc_column_text][vc_video link=”https://vimeo.com/278013215/91a94e0f59″][vc_column_text]Krok po kroku

Chód dzielimy na dwie fazy: Fazę podporu i Fazę wymachu.

Faza podporu stanowi 60% cyklu całej sekwencji ruchów, które składają się na chód. W tej fazie wyróżniamy cztery pod-fazy:

1. Initia contact – uderzenie piętą. To moment, w którym dochodzi do kontaktu pięty z podłożem. Właściwie zaraz potem następuje kolejny etap.

2. Loading response – obciążenie lub amortyzacja. Cały impet uderzenia i ciężar ciała spoczywają na pięcie. Toczeń pięty, wprawiony w ruch do przodu pozwala utrzymać tempo ruchu. Ważne jest, by w tym momencie zwrócić uwagę na ustawienie pięty. Może być ustawiona w supinacji lub pronacji.

3. Mid stance – stopa płasko. Staw skokowy rozpoczyna ruch „kołyskowy” i przenosi ciężar ciała nad stopą. Dzięki temu zachowujemy dynamikę ruchu i idziemy naprzód.

4. Terminal stance – odbicie. Ten etap rozpoczyna się oderwaniem pięty od podłoża. Następnie, noga zgina się w przód na przodostopię, a całe ciało przesuwa się przed łydkę, wspomagając stopę.


Faza wymachu jest kr
ótsza, stanowi 40% cyklu. Tutaj również wyróżniamy cztery pod-fazy:

1. Pre swing phase – przed przeniesieniem. Następuje przeniesienie ciężaru ciała z jednej kończyny dolnej na drugą. Ta faza kończy się w momencie, gdy przodostopie przetoczy się, prowadząc do rozpoczęcia nowej fazy lub przeniesienia palców. Charakterystyczne dla zakończenia tego etapu są: brak zgięcia w stawie biodrowym, 40-stopniowe zgięcie w stawie kolanowym oraz 15-stopniowe zgięcie w stawie skokowym. Podczas tej fazy należy zwracać szczególną uwagę na ewentualne nieprawidłowości w stawach: biodrowym, skokowym lub kolanowym.

2. Initial swing – wymach czynny. Teraz stopa jest zepchnięta z podłoża, a kończyny dolne przyśpieszają do przodu, pomagając w ten sposób wytworzyć odpowiednie siły do przeniesienia tułowia w przód.

3. Mid swing – wymach bierny. Analizowana kończyna dolna przechodzi teraz pod ciałem. Piszczel znajduje się w pozycji pionowej. W stawie kolanowym musi nastąpić niepełen wyprost, a w stawie kolanowym i wzmocnione zgięcie w stanie grzbietowym.

4. Terminal swing – hamowanie. Noga zwalnia ruch do przodu, zbliżając się do początkowej fazy chodu, czyli Initial contact.


O tym musisz pamiętać, analizując chód pacjenta

W pierwszej fazie zwróć uwagę na:

  • ustawienie stopy w osi lub rotacji zewnętrznej czy też wewnętrznej.
  • czy występują wszystkie składowe tej fazy.
  • aktywność zginaczy grzbietowych stopy i palców.
  • na prawidłowe zgięcie kątowe w stawie skokowym oraz w stawie śródstopno-palcowym palucha.

Dodatkowo:

  • Sprawdź, czy w początkowej fazie podporu kolano jest zgięte.
  • Upewnij się, czy przechodzi przez pełen wyprost i czy powraca do zgięcia pod koniec cyklu.
  • Warto prześledzić też zachowanie stawu biodrowego. Zwróć uwagę na to, czy występuje blokada stawu, czy całe obciążenie przechodzi na biodro i czy pacjent uzyskuje 15 stopni wyprostu w tym odcinku. Bez tego krok nie będzie pełen, a taśma powięziowa przednia nie napnie się odpowiednio dla prawidłowej siły propulsji.

Jeśli wszystko jest w porządku, możesz przejść do kolejnej, drugiej fazy chodu. W drugiej fazie zwróć uwagę na:

  • Rotację zewnętrzną lub wewnętrzną stóp, ale także ustawienie kolan.
  • Tutaj możesz zaobserwować, że kolana schodzą się do środka, dając efekt „zezującej rzepki”.
  • Obserwuj też wychylenia miednicy i wydolność jej stabilizatorów.

Podobały Ci się te wskazówki? Wierz mi, to dopiero rozgrzewka przed istnym maratonem wiedzy o chodzie! Nie zapomnij wracać do tego bloga, by poznawać się kolejne porcję wiedzy. Pisanie artykułów czasem nie pozwala omówić wszystkiego, więc śledź też nasz fanpage – ogłaszamy na nim  transmisję live. Niebawem ruszamy z kursem online, by dowiedzieć się więcej i nie przegapić możliwości wzięcia udziału, zapisz się na nasz newsletter. Do zobaczenia!

Autor: dr n. med. Joanna Stodolna-Tukendorf, fizjoterapeuta, ortopodolog, trener Pro Pedis Sp. z o.o.

Joanna Stodolna-Tukendorf

Joanna Stodolna-Tukendorf

Potrzebujesz wskazówki lub porady dotyczące promocji i marketingu gabinetu podologicznego? Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej. Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Wywiad podologiczny

Udostępnij artykuł znajomym

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *