• Wywiad ortopodologiczny – o co musisz zapytać pacjenta?

    Wywiad ortopodologiczny – o co musisz zapytać pacjenta?

    Każde badanie rozpoczyna się od zebrania szczegółowego wywiadu. Jest to kluczowe, aby prawidłowo postawić diagnozę, zaplanować terapię, a także zbudować relację z pacjentem opartą na szacunku i zaufaniu. Dlaczego jeszcze warto pamiętać o pogłębionym wywiadzie z pacjentem? O co pytać, aby uzyskać jak najwięcej istotnych informacji?

    Podologia jest dziedziną raczkującą w Polsce. Z jednej strony to dobrze, ponieważ możesz rozwijać swoją działalność nie obawiając się dużej konkurencji. Jednak z drugiej strony wymaga to zarówno ode mnie, jak i od Ciebie poświęcenie czasu i energii w edukację pacjentów. Pacjenci wiedzą, czego się spodziewać idąc do stomatologa – wiedzą, jakie obowiązują tam standardy pracy, domyślają się, jak będzie wyglądać konsultacja czy leczenie, zaczynają rozumieć, że lepiej profilaktycznie dbać o zęby, niż leczyć kanałowo.

    Czego powinien spodziewać się pacjent w gabinecie ortopodologa?
    W myślach krążą mu setki pytań: Jak będzie wyglądało badanie stóp? Czy na pewno trzeba je specjalnie badać i wydawać pieniądze? Co mi to da? Kiedyś nikt nie badał i było dobrze, więc po co mam badać sobie i swoim dzieciom? Może lepiej pójść na jakiś zabieg upiększający?

    Na te, często niezadane na głos pytania i wątpliwości, musisz udzielić odpowiedzi Ty, właśnie w trakcie pierwszego badania. Wywiad powinien wskazać pacjentowi, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, a on i jego stopy znalazły się w najlepszych rękach.

    Dlaczego warto starannie się przygotować do wywiadu?

    1. Postawisz trafną diagnozę,
    2. Opracujesz skuteczny plan terapii,
    3. Nawiążesz relację z pacjentem,
    4. Pokażesz, że jesteś profesjonalistą i ekspertem w swojej dziedzinie,
    5. Dzięki dobremu przygotowaniu wzbudzisz zaufanie, szacunek i zaangażowanie pacjenta w terapię,
    6. Przekonasz pacjenta, że warto dbać o stopy.

    O co pytać w trakcie pierwszego wywiadu ortopodologicznego?

    1. Co Pana/Panią do mnie sprowadza?
    2. Czy ma Pan/i jakieś dolegliwości?
    3. Czy kiedykolwiek doznał Pan/i jakiegoś urazu – skręcenia, zwichnięcia, złamania lub miał wypadek komunikacyjny?
    4. Od jak dawna występuje ból? Czy kojarzy Pan/i jakiś konkretny początek?
    5. Jakiego rodzaju jest to ból: tępy ostry, kłujący czy bardziej mrowienie, drętwienie? I gdzie dokładnie jest zlokalizowany?
    6. Jakie jest nasilenie bólu? W skali od 1 do 10, gdzie 1 to brak bólu, a 10 nie do wytrzymania?
    7. Czy jest jakiś czynnik, który nasila lub łagodzi dolegliwości?
    8. Jaką wykonuje Pan/i pracę: stojącą, siedzącą, w ruchu?
    9. Czy uprawia Pan sport? Jaki? Jak często?
    10. Jak Pan przygotowuje się do treningów: rozgrzewka, rozciąganie na zakończenie?
    11. Czy występują dolegliwości powyżej stóp, np. stawy kolanowe, biodrowe, kręgosłup?
    12. Jakie leczenie dotychczas było stosowane? Czy miał już wkładki?

     

    Jeśli chcesz poszerzyć swoją działalność fizjoterapeutyczną i planujesz przeprowadzić profesjonalne badanie stóp w swoim gabinecie, krok po kroku nauczyć się prawidłowej diagnostyki stóp – wywiad jest tego ważnym elementem. Tutaj pacjent ma możliwość podzielenia się z Tobą swoimi odczuciami, dolegliwościami, żalem, bólem, nieszczęściem. Warto być na to przygotowanym i umiejętnie wykorzystać wywiad do skutecznej diagnostyki i terapii pacjenta.

    Jak przeprowadzić badanie stóp, dowiesz się podczas szkolenia: „Jak prawidłowo badać stopy? Anatomia palpacyjna, biomechanika i diagnostyka stóp.” Znajdź swój termin i zarezerwuj miejsce: https://propedis.pl/kategoria-produktu/szkolenia/

    Autor: dr n. med. Joanna Stodolna-Tukendorf, ortopodolog, trener Pro Pedis Sp. z o.o.

    Zostaw odpowiedź →

Napisz komentarz

Anuluj komentarz
Przejdź do paska narzędzi